tirsdag den 2. maj 2017

Hvor blev bussen af?

I dag havde min rare mand en del at se til, sådan rent arbejdsmæssigt - og da vi ikke havde mange krummer tilbage i køleskabet, måtte jeg købe ind.

Godt så! Hvordan gør man det, når man bor ti kilometer fra den nærmeste by? Man tager bussen, gør man!

Så jeg studerede google-kort og timeplaner. Lidt underligt, at bussen kun gik om én gang om ugen, nemlig om tirsdagen (tilfældigvis) og kun én gang. Kl. 14 et eller andet ud og kl. 16 et eller andet hjem.

Jeg vandrede i god tid ned til pubben, hvor busstoppestedet var. Vejen var snoet, og selv om der alle vegne var skilte med "farlige vejsving" og "30 km i svinget" - så kom bilerne drønende med dødsforagt og mindst tre gange så hurtigt som tilladt. Der var absolut ingen vejkant, så jeg måtte nærmest kaste mig ind til siden, hver gang en bil susede forbi.

Jeg var mere end lettet, da jeg kom til pubben. Men hvor var busstoppestedet? Jeg spurgte mig for og fik at vide, at den bus da var nedlagt for længe siden. Den eneste måde at komme til byen på var med taxa, og det var noget med 150 kr. hver vej.

Dyb indånding! 300 kr. for at hente brød og middagsmad - men sådan er det at bo på landet i England, hvis man ikke har en bil (og det havde jeg jo faktisk ikke i dag, når min rare mand brugte autocamperen som mobilt kontor).

Jeg spurgte chaufføren, om det ikke var et problem med den mangel på busser, som jeg er stødt på masser af steder. Jo, DET var det, men man måtte jo bare køre bil så.

Hvad med ældre mennesker, der ikke længere kan køre bil?

Chaufføren så på mig i bakspejlet og trak på skuldrene: Jamen det må de bare gøre alligevel. Enten det eller flytte ind til byerne.

Nå, men der var hyggeligt i Chichester...  Og vi fik mad på bordet... :-)

8 kommentarer:

Unknown sagde ...

Jeg har ikke kørekort eller bil..Så jeg ville ikke kunne bo på landet i England..Med mindre jeg havde rigtig mange penge og kunne lade taxa køre mig rundt :) Godt du fik mad på bordet :)

Ellen sagde ...

Der er mange måder at gøre livet besværligt på - også uden at vide det ;-)
Det kender vi godt problematikken! Hvor C bor, kan man dog ringe efter bussen (The Wiggly Bus). Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer, for hun har aldrig prøvet det, og det er måske også kun i Wiltshire, den findes ... ih, hvor ved jeg bare meget om det, kan du nok høre :-)
Men det var godt, I ikke gik sultne i seng.

Nana sagde ...

En løsning som den Ellen beskriver ovenfor lyder super smart! Jeg undrer mig ofte over at man ikke prioriterer god offentlig trafik højere i Danmark (og det er sikkert det samme i England). Jeg må dog sige at vi mange gange hver dag ser en meget stor, helt tom bus køre forbi på vores vej. Jeg tror den kører to gange i timen, og det er virkelig sjældent at der er bare én passager med. Og så tænker jeg at det må kunne gøres smartere. Mindre busser, man kan bestille fx ...?
Nå, men godt, i hvert fald at I fik mad :-)

Mia Folkmann sagde ...

Miri: Jeg synes, at det er lidt trist, at det skal være sådan. Hvis man nu bor rigtig dejligt, men bare ikke KAN på grund af det med kørekortet. Men hvis man kan køre bil, så er taxi 1-2 gange ugentligt nok alligevel billigere end at eje en bil med de udgifter, der følger med...

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Det kan meget vel være, at der findes sådan noget her, men det tror jeg nu ikke. Jeg spurgte nemlig nede på pubben, hvordan man SÅ kom til byen - og de nævnte kun taxa.

Bare lidt usmart, at google.map kommer frem med buslinjen (der altså ikke eksisterer længere) og at timetabellen stadig ligger på nettet med opdateret dato og det hele. Hvad kan man så regne med??

Men sjovt nok, så er der på Lolland sådan en service, du nævner. Jeg slog det op, fordi min mor jo flytter med og vil være alene i de perioder, vi rejser i. Det lyder vældig smart.

Mia Folkmann sagde ...

Nana: Ja, det var godt, at vi fik mad, og den var god! ;-)

Det ville være smart med småbusser i stedet for, og som jeg nævnte til Ellen, så findes de faktisk visse steder i DK også. Jeg undersøgte nemlig, om der var sådan en service på Lolland og det var der. Tilsyneladende. Hvis man kan regne med at oplysningerne er opdaterede... ;-)

Fruen i Midten sagde ...

Øv, så er det da ikke lige dér, man skal satse på at bo sine sidste dage, dårligt gående og kørekortsløs. Hrmpf!

Mia Folkmann sagde ...

Fruen i Midten: Nej, det er nok ikke så nemt. Heldigvis kan man bestille varer fra supermarkederne (men ikke når man bor på en campingsplads... ;-) )